Šiame straipsnyje nagrinėjama mokestinė našta, kuri tenka vykdytojui, jei išvykimo įstaiga negauna pranešimo iš paskirties įstaigos apie Sąjungos tranzito procedūros užbaigimą, taip pat aptariamos vykdytojo galimybės įrodyti, kad prekės buvo pateiktos paskirties įstaigai ir pasidalinama susijusiais patarimais.

Problemos esmė

Kai ekonominės veiklos vykdytojai susiduria su neužbaigta tranzito procedūra, atsiranda mokestinė prievolė, kuri gula ant vykdytojo pečių. Išskirtiniais atvejais yra taikoma solidari atsakomybė su vežėju, bet derybos su vežėju dėl atsiradusios mokestinės prievolės sumokėjimo vis tiek lieka vykdytojo galvos skausmas. Mokestinę prievolę sudaro deklaracijoje nurodytų prekių mokesčiai ir muitinės paskirta bauda. Nustatant mokestinės prievolės dydį, jei gabenamos prekės nėra parduodamos į Europos Sąjungą (ES), o tranzito procedūros atveju taip dažniausiai ir būna, apskaičiuojant muitinės vertę netaikomas sandorio metodas. Muitinės vertė tokiais atvejais, remiantis Sąjungos muitinės kodekso (SMK) 69-74 straipsniais, nustatoma pagal panašių prekių, tapačių prekių ir kitus metodus.

Svarbu paminėti, kad nuo 2023 m. gegužės 1 d., įsigaliojus Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimams, baudos dydis pagal 139 straipsnio 1 dalį gali siekti 20-100 procentų nuo apskaičiuotų mokesčių sumos. Muitinė savo sprendimuose dažniausiai taiko vidurinį 60% tarifą. Senojoje redakcijoje viršutinė baudos riba buvo 50%, o muitinė dažniausiai taikydavo 20% tarifą. Todėl mokestinė našta dėl muitinės taikomo vertės nustatymo metodo ir ženkliai padidėjusių baudų išaugo ir gerokai viršija faktiškus gabenamo krovinio mokesčius.

Problemos mastas

Žemiau pateikiami duomenys apie Sąjungos tranzito deklaracijas, įformintas 2021-2023 metais, bei tyrimus, inicijuotus dėl neužbaigtų procedūrų, dėl kurių vykdytojui atsiranda mokestinė prievolė.

Prekių pateikimas paskirties įstaigai

Kai vairuotojas atvyksta į pasienio postą, jis užpildo vadinamąjį kontrolinį lapelį, kuriame įrašo visų deklaracijų, įformintų krovininėje transporto priemonėje esantiems kroviniams, MRN numerius. Šį lapelį kartu su lydinčiais dokumentais vairuotojas pateikia muitinės pareigūnams. Pareigūnai registruoja atvykimą į paskirties įstaigą, siųsdami pranešimus IE006 (atvykimas) ir IE018 (tikrinimo rezultatai). Kai išvykimo muitinės įstaiga gauna šiuos pranešimus, laikoma, kad tranzito procedūra yra užbaigta.

Jeigu išvykimo įstaiga negauna šių pranešimų, laikoma, kad prekės nėra pateiktos paskirties įstaigai, ir inicijuojamas tyrimas dėl neužbaigtos Sąjungos tranzito procedūros. Nors daugeliu atvejų muitinė nekvestionuoja prekių atvykimo į paskirties įstaigą ir jų tolimesnio išvežimo į paskirties šalį, vykdytojui tenka sunki našta pateikti prekių išvežimo iš Sąjungos įrodymus, remiantis Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/2447 312 straipsniu.

Alternatyvusis Sąjungos tranzito užbaigimo įrodymas

Apie dokumentus, kurie yra priimtini kaip alternatyvūs įrodymai, patvirtinantys prekių išvežimą iš Sąjungos muitų teritorijos ir tinkamą tranzito procedūros užbaigimą plačiai nekalbėsime. Apie šiuos dokumentus galima paskaityti Enrikos Naujokės straipsnyje anglų kalba „Alternative proof of ending transit procedure“, publikuotame CCRM Issue 8 (2021).

Šiame straipsnyje atkreipiame dėmesį į vieną dokumentą, nurodytą Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/2447 312 straipsnio b punkte: „valstybės narės muitinės patvirtintas dokumentas arba muitinės dokumentas, kuriuo įrodoma, kad prekės fiziškai išvežtos iš Sąjungos muitų teritorijos“. Valstybės narės patvirtintas dokumentas, kuris yra priimtinas muitinei ir kurį muitinės pareigūnai privalo atžymėti pasienio kontrolės punktuose, yra „Alternatyvusis įrodymas 99202“. Spaudą su šiuo tekstu vykdytojas uždeda ant tranzito lydinčio dokumento ir įteikia vairuotojui kartu su pagrindiniu tranzito lydinčiu dokumentu. Vairuotojas pateikia abu šiuos dokumentus pasienio posto pareigūnams.

Remiantis Muitinės departamento įsakymo 2023-01-06 Nr. 1BE-16 55 punktu, tranzitą lydinčiame dokumente „įrašą daro paskirties muitinės įstaigos pareigūnas, kai Sąjungos tranzito procedūra paskirties muitinės įstaigoje baigiama be jokių nusižengimų procedūros vykdytojui arba jo įgaliotam atstovui pateikus vieną iš minėtų dokumentų. Įrašas daromas tranzito lydimajame dokumente, tranzito/saugumo lydimajame dokumente arba rašytinės deklaracijos tranzito rinkinio grąžinamojo egzemplioriaus kopijos langelyje „Grąžinamasis egzempliorius turi būti siunčiamas“. Įrašas tvirtinamas muitinės įstaigos numeruotuoju antspaudu, įrašą padariusio muitinės pareigūno parašu ir spaudu, nurodoma įrašo padarymo data“.

Pareigūnas negali atsisakyti uždėti spaudą ant Alternatyvaus įrodymo 99202.

Rekomendacijos vykdytojams ir ekspeditoriams

Siekiant išvengti mokestinės prievolės dėl neužbaigtų Sąjungos tranzito procedūrų, vykdytojams rekomenduojama prie tranzito deklaracijų, įformintų į pasienį, kartu su pagrindiniu tranzito lydinčiu dokumentu vairuotojams išduoti papildomą lydintį dokumentą su spaudu

„Alternatyvusis įrodymas 99202“. Kaip įtikinamą argumentą pasienio pareigūnams, vairuotojams galima atspausdinti ištrauką iš straipsnyje minėtų teisės aktų.  Taip pat patartina įtraukti į sutartis su klientais reikalavimą pateikti vykdytojui užantspauduotus alternatyvius dokumentus po pervežimo užbaigimo.

Ekspeditoriams rekomenduojama užantspauduoto alternatyvaus dokumento pateikimą įtraukti į pervežimo sutartį su vežėju.

Kilus klausimams dėl prekių pateikimo paskirties įstaigai, muitinės pareigūno patvirtintas dokumentas „Alternatyvusis įrodymas 99202“ laikomas priimtinu patvirtinimu apie prekių pateikimą paskirties įstaigai.


Šaltiniai:

Duomenų šaltinis: www.lrmuitine.lt

Muitų teisė praktikams
2024 m. rugpjūčio mėn. Nr. 135

Irina Duleva
Terminalas LT, UAB direktorė